Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

Ron Gilbert

Ron Gilbert

Ron Gilbert (urodzony 1 stycznia 1964 roku) - amerykański projektant gier video, programista oraz producent - znany przede wszystkim ze swojej pracy nad kilkoma klasycznymi grami przygodowymi ze stajni LucasArts, wliczając w to Maniac Mansion oraz dwie pierwsze części serii Monkey Island. Jego gry generalnie skupiały się na interaktywnym opowiadaniu historii.

Po opuszczeniu LucasArts Ron Gilbert był współzałożycielem Humongous Entertainment oraz siostrzanej firmy Cavedog Entertainment. W podobnym okresie wraz z Shelley Day założył Hulabee Entertainment. Ron był dyrektorem kreatywnym umiejscowionego w Vancouver (Kanada) studia deweloperskiego Hothead Games. W 2013 roku ogłosił, że zaczął pracę dla studia Double Fine Productions, Inc..

Biografia

Sekcja w trakcie uzupełniania.

LucasArts

Ron Gilbert rozpoczął profesjonalną karierę w 1983 roku, kiedy był ciągle studentem Eastern Oregon State College - on i Tom McFarlane napisali program nazwany Graphics Basic, który został sprzedany firmie z San Francisco - HESware, która później zaproponowała mu pracę. W firmie tej Ron spędził pół roku programując gry akcji na komputer Commodore 64 (C64), jednakże żadna z tych gier nie została wydana, a sama firma HESware wypadła z rynku.

Krótko po tym epizodzie Ron Gilbert dołączył do Lucasfilm Games, firmy która później zmieniła swoją nazwe na LucasArts. Ron zarabiał na życie tworząc na Commodore 64 porty gier sygnowanych przez Lucasfilm wydane pierwotnie na komputerze Atari 800. W 1985 roku dostał szansę współtworzenia (pomagał mu grafik Gary Winnick) swojej własnej gry dla LucasArts - Maniac Mansion - ta kultowa już obecnie gra przygodowa koncentrowała się na mrocznej, wiktoriańskiej posiadłości, szalonym naukowcu, jego rodzinie oraz dziwnych przedstawicielach obcej rasy.

Ron Gilbert stworzył język skryptowy nazwany jak projekt, dla którego miał zostać wykorzystany - Script Creation Utility for Maniac Mansion (SCUMM). Technologia ta została w późniejszym czasie wykorzystana przez większość gier przygodowych LucasArts pomijając Grim Fandango oraz Escape From Monkey Island. Pomimo, że narzędzie to było całkowicie wewnętrznym elementem produkcyjnym studia, to akronim SCUMM jest świetnie znany przez graczy po tym, jak jedna z lokacji The Secret of Monkey Island została nazwana przez twórców SCUMM Bar.

Gilbert w trakcie swojej kariery w LucasArts stworzył wiele świetnych i bardzo dobrze ocenianych gier przygodowych, wliczając w to wspomniane Maniac Mansion, The Secret of Monkey Island, czy też Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. W 1992 roku opuścił firmę, by wraz z Shelley Day założyć Humongous Entertainment - w której był odpowiedzialny za stworzenie takich tytułów, jak Putt-Putt, Fatty Bear, Freddi Fish, Pajama Sam i serii Backyard Sports. W wielu z tych projektów nadal korzystał z silnika SCUMM.