Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

Uncharted: The Lost Legacy - okładka
  • 18+
  • Przekleństwa
  • Przemoc
Uncharted: The Lost Legacy | PS4 - Data Premiery
PL 2017-08-23
UK 2017-08-23
US 2017-08-22

Uncharted: The Lost Legacy - PS4

Ocena gry: 9 / 10 - Głosów: 3

  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #1
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #2
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #3
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #4
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #5
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #6
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #7
  • Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - Screenshot #8

Uncharted: The Lost Legacy (PS4) - przygotowane przez niezwykle utalentowany zespół ze studia deweloperskiego Naughty Dog pierwsze fabularne rozszerzenie w historii serii Uncharted. Po raz pierwszy gra zaprezentowana została 3 grudnia 2016 roku w trakcie PlayStation Experience 2016. Prezentacja gry obejmowała prawie 9 minutowy materiał przedstawiający wczesny etap gry.

Uncharted: The Lost Legacy (Uncharted: Zaginione Dziedzictwo) to w pełni samodzielne rozszerzenie cyklu Uncharted - do jego uruchomienia nie jest wymagane posiadanie gry Uncharted 4: A Thief's End. Podobnie jak cała seria, tak i omawiany tutaj dodatek jest tytułem w pełni ekskluzywnym dla konsoli PlayStation, a jego premiera na PS4 ustalona została na 2017 rok.

Pierwotnie The Lost Legacy tworzony był, jako DLC do Uncharted 4 - w trakcie prac projekt jednak ewoluował oraz zwiększał swoją objętość, więc deweloperzy z Naughty Dog postanowili zrobić z tego fabularne rozszerzenie uniwersum serii.

Fabuła

Scenariusz Uncharted: The Lost Legacy opisuje wydarzenia rozgrywające się rok po zakończeniu Uncharted 4: A Thief's End - główną bohaterką opowieści jest znana fanom serii Chloe Frazer, która w Uncharted po raz pierwszy pojawiła się w drugiej odsłonie cyklu. Partnerką bohaterki jest Nadine Ross (w czwartej części gry będąca jedną z głównych antagonistek).

Historia przygotowana przez scenarzystów koncentruje się w okół mitycznej postaci Ganeśy (Pan Zastępów) - w mitologii indyjskiej określany jako przywódca ganów (pośrednich bóstw). Celem głównych postaci jest zlokalizowanie i tym samym odnalezienie legendarnego kła Ganeśy. Jedna z legend głosi, że ów kieł wykorzystany został do spisania Mahabharaty - jednego z najstarszych i najobszerniejszych (ponad osiem razy dłuższy od Iliady i Odysei razem wziętych) poematów epickich napisanych w sanskrycie.

Terenem zmagań w Uncharted: The Lost Legacy są przede wszystkim Indie - gracze zwiedzą między innymi obszary miejskie, gęstą dżunglę, czy też starożytne ruiny.

Mechanika Rozgrywki

Uncharted: The Lost Legacy, podobnie jak poprzednie odsłony serii Uncharted to przede wszystkim niezwykle dynamiczna i widowiskowa gra akcji z elementami przygodowymi, w której gracze rozgrywkę obserwują z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Deweloperzy z Naughty Dog zapewniają, że w porównaniu do Uncharted 4: A Thief's End gra charakteryzować się będzie o wiele większą swobodą w prowadzeniu zabawy przez gracza.

Gracze wcielają się w postać Chloe - łowczynię skarbów, która podobnie jak Nathan jest kobietą wysportowaną, stąd też mechanika rozgrywki oferuje podobne elementy, jak w przypadku innych odsłon cyklu - skakanie, sprint, wspinanie się, pływanie - a także jest wyspecjalizowana w mieszanych sztukach walki. W trakcie zabawy zwiedzimy szereg różnorodnych lokacji i miejsc, poczynając od indyjskich miast, poprzez budynki oraz świątynie. Twórcy do dyspozycji graczy oddali również szereg broni palnych służących do likwidacji przeciwników, ale tych pokonujemy również bezpośrednio w walce wręcz oraz zakradając się do nich od tyłu. W elementach rozgrywki nie zabraknie również scen związanych z prowadzeniem pojazdów, chociaż twórcy nie precyzując do końca tych sekcji i nie ujawniają o jakie typy pojazdów chodzi.

Uncharted: The Lost Legacy - PlayStation 4 - Screen

W przypadku walki z wykorzystaniem broni dalekosiężnych do naszej dyspozycji oddano karabiny, strzelby, rewolwery oraz pistolety. Dodatkowo w grze znajdą się również granaty i materiały wybuchowe (C4). Mimo, że gracze mogą atakować przeciwników bezpośrednio, to mają również możliwość skorzystania z mechaniki stealth - oprócz samego skradania się, w grze są dostępne również bronie wyposażone w tłumik. Uncharted: Zaginione Dziedzictwo jest co prawda gra liniową, ale prawie każde z dostępnych w tym projekcie środowisk i lokacji oferuje kilka ścieżek eksploracji. Również same miejscówki są znacznie większe, niż miało to miejsce w przypadku poprzedniej odsłony cyklu.

Autorzy gry znacznie przemodelowanie elementy algorytmów sztucznej inteligencji odpowiedzialnych za zachowanie przeciwników w trakcie walki - nie tylko odpowiednio reagują oni na daną sytuację, ale w sposób właściwy 'odpowiadają' na działanie gry, koordynują taktyki oraz współpracują między sobą. To samo tyczy się mechanizmów związanych z zachowaniem partnerki Cloe w trakcie gry, która nie tylko asystuje w bezpośredniej walce, ale informuje o położeniu przeciwników, czy też wykorzystuje dostępne w grze przedmioty, celem ogłuszenia oponentów.

Gra daje całkowity dostęp do zawartości rozgrywek multiplayer z Uncharted 4: A Thief's End oraz uzupełnia ten komponent o dodatkową treść z tej odsłony serii.

Kieł Ganeśy

Kieł Ganeśy (Kieł Pana Zastępów) jest skarbem, którego pośrednio poszukuje Chloe oraz Nadine. Ganeśa, identyfikowana przez głowę słonia, jest hinduskim przywódcą ganów, dewem mądrości i sprytu, patronem uczonych i nauki, opiekunem ksiąg, liter, skrybów i szkół. Jego historia koncentruje się na tym, jak Ganeśa utracił swój róg, co w hinduskiej historii ma dwie osobne interpretacje. Jedna z nich informuje, że Ganeśa stracił róg pisząc starożytny, święty teksty zwany Mahabharata, który dla hinduizmu jest tak samo istotny, jak Biblia dla katolików. Druga z interpretacji natomiast informuje, że róg utracony został podczas walki - i właśnie na tej konkretnej interpretacji bazuje cała historia opisana w The Lost Legacy.

Uncharted: The Lost Legacy - Okładka z magazynu Game Informer

Ganeśa, tracąc swój róg, jest swoistym symbolem poświęcenia, co jest przewodnim motywem The Lost Legacy. Skarb, za którym podąża Chloe i Nadine nie jest konkretnie wspomnianym rogiem, ale klejnotem stworzonym przez dynastię Hojsala, mającym na celu uczczenie legendy Ganeśy. Klejnot ten jest częścią fikcji wykreowanej przez studio deweloperskie Naughty Dog, które nie ma odzwierciedlenia w świecie rzeczywistym.

Nie znaczy to jednak, że studio podeszło do sprawy 'po łebkach':

Poświęciliśmy mnóstwo czasu na dogłębne zbadanie legend krążących wokół tego tematu, przeznaczyliśmy ogrom czasu na konsultacje z ludźmi, którzy badają ten temat od wielu lat - chcieliśmy okazać szacunek dla lokalnych wierzeń oraz odpowiednio reprezentować również inne wyznania pojawiające się w grze.Shaun Escayg

Proces Produkcji Uncharted: The Lost Legacy

Studio Naughty Dog rozpoczęło prace nad The Lost Legacy prawie natychmiast po skończeniu Uncharted 4. Zespół obiecał graczom DLC, ale projektanci potrzebowali naprawę sporo czasu, by wyznaczyć odpowiedni kierunek tego dodatku. Jedno jednak było pewne - Nathan Drake i jego historia były tematem zamkniętym i ponowne przedstawienie wydarzeń koncentrujących się na tej postaci po prostu nie wchodziło w grę.

Myślę, że przedstawiliśmy historię tej postaci wyjątkowo klarownie na końcu Uncharted 4. Chcieliśmy sprawdzić, co jeszcze możemy wnieść do marki Uncharted, pokusić się o eksplorację uniwersum i zobaczyć, ile świeżości wniesie przedstawienie historii z punktu widzenia postaci, która jest bardzo odmienna względem Drake'a.Josh Scherr

W przeciwieństwie do Left Behind, DLC do The Last of Us, które swoją zawartością domykało luki fabularne, studio Naughty Dog nie chciało wracać do żadnych, niedomkniętych wątków z życia Nathana Drake'a. Powód był prosty - nawet, jeśli niektóre z nich nie były wystarczająco dogłębnie poruszone podczas samej rozgrywki, to były należycie wyjaśnione poprzez różnego rodzaju dokumenty porozsiewane na przestrzeni wszystkich części Uncharted. Ponowne wgłębianie się w te konkretne wątki było po prostu zbędne.

To było coś, co mogliśmy zrobić całkowicie niezależnie, operując ciągle w granicach uniwersum, wykorzystując część postaci i poszerzając oraz eksplorując relacje między nimi.Josh Scherr

To był w pewnym sensie moment przełomowy - zespół po raz pierwszy zaczął myśleć o dodatku, nie rozpatrując go w kategorii historii Nathana Drake'a, zapewniając tym sobie nie tylko swoistą wolność w doborze bohaterów, ale i zwiększając pole na kreatywność.

UNCHARTED: The Lost Legacy - Logo

Naughty Dog spędziło miesiące zastanawiając się, które z postaci występujące w serii Uncharted będą najbardziej intrygującą kombinacją - tworząc prototypy scenariuszy eksplorując różne możliwości dotyczące wykorzystania praktycznie wszystkich bohaterów, poczynając od takich, jak Sam Drake i Victor Sullivan, a kończąc na Cassie, będącej córką Nathana oraz Eleny. Jednakże każda z tych postaci niosła za sobą przeszkody, które były nie do obejścia.

Sully narzucał pewien archetyp rozgrywki, jako postać starsza i po prostu mądra. Zespół przez chwilę zastanawiał się nad eksploracją przeszłości tego bohatera, ale ten pomysł też niestety okazał się chybiony, jako że Sully większą część życia spędził w marynarce wojennej. W przypadku Cassie główną przeszkodą był jej młody wiek - wręczenie jej dowolnej broni? Cóż, to po prostu ze sobą nie grało.

Był nawet moment, w którym deweloperzy planowali coś o objętości i ambicjach tak dużych, że spokojnie mogłoby nosić nazwę Uncharted 5. Finalnie jednak ten pomysł został również porzucony, bowiem rozpędu nabrał proces deweloperski The Last of Us: Part II i spora część zespołu została oddelegowana właśnie do prac nad tym tytułem. Cokolwiek jednak planowali autorzy z Naughty Dog w sprawie DLC do Uncharted 4, musiało to być gotowe w ciągu roku.

W trakcie wielu spotkań koncepcyjnych systematycznie powracał jeden z pomysłów, kombinacja która z każdym kolejnym dniem nabierała realnych kształtów i finalnie zaczęliśmy sobie zdawać sprawę, że możemy zrobić z tego świetną grę - wykorzystując jako rdzeń fabularny postaci Chloe oraz Nadine Ross.Kurt Margenau

Szukając świeżego startu dla tworzonej historii, deweloperzy zdawali sobie sprawę, że scenariusz musiał być o wiele dłuższy, niż ten przedstawiony w trwającym trzy godziny dodatku Left Behind. Zarówno origin Chloe, jak i Nadine nie zostały odpowiednio przedstawione graczom, dodatkowo twórcy nigdy nie wspomnieli, jak obie kobiety się poznały i jak ewentualnie ich znajomość mogłaby doprowadzić do wspólnej wyprawy w poszukiwaniu skarbu.

Jak tylko zaczęliśmy nakreślać ramy scenariusza, dość szybko stało się jasne, że ta gra nie tylko musi być duża... ale z pomysłami,
jakie mieliśmy, potrzebowaliśmy sporej przestrzeni do działania w każdym jej aspekcie.Kurt Margenau

Narracja swoją drogą - potrzebowaliśmy odpowiedniej przestrzeni, by właściwie nakreślić nie tylko postać Chloe, ale i jej związek z Nadine. Naturalnie więc, gra z każdym kolejnym pomysłem robiła się większa..Shaun Escayg, dyrektor kreatywny.

Studio Naughty Dog nie precyzuje, jak długi pod względem rozgrywki będzie dodatek (ostatnie doniesienia mówią o ramach czasowych oscylujących między 8, a 10 godzin rozgrywki), ale jednocześnie potwierdza, że będzie on zdecydowanie dłuższy, niż DLC Left Behind. Autorzy skromnie opisują rozszerzenie, jako historię o mniejszym zasięgu, koncentrującą się tylko i wyłącznie na dwójce bohaterek oraz miejscu akcji - Indiach.

Mimo wszystko, te kilka dobrych godzin, jakie gracze spędzą z Chloe i Nadine pozwoli im poznać te postacie o wiele lepiej, niż w przypadku poprzednich odsłon cyklu Uncharted. Postać Nadine została wprowadzona 'do gry' dopiero przy okazji premiery Uncharted 4 i twórcy nie mieli możliwości nakreślić w odpowiedni sposób motywacji tej postaci.

Z drugiej strony Chloe była jedną z ulubionych postaci fanów, którzy w pewnym stopniu czuli się zawiedzeni, że ta bohaterka nie ogrywa jednej z kluczowych ról w czwartej odsłonie serii Uncharted - wszak ostatni raz mieliśmy okazję spotkać się z tą postacią przy okazji Uncharted 3.

Jeszcze przed samą premierą otrzymaliśmy wiele próśb o wykorzystanie Chloe w Uncharted 4. Wyobraźcie sobie więc rozczarowanie części graczy, kiedy się okazało, że ta postać tam nie występuje. Ale kierujemy się pewnym motto - nie wykorzystujemy danej postaci, chyba że ma ważną rolę do odegrania w tworzonej przez nas historii. Na początku procesu deweloperskiego Uncharted 4, a uwierzcie mi - naprawdę kochamy Chloe, zdaliśmy sobie sprawę, że nie ma miejsca w tej historii dla tej konkretnej postaci.Josh Scherr

Opowieść o Rodzinie i Dziedzictwie

Wiele rzeczy uległo zmianie, odkąd gracze mieli przyjemność ostatni raz spotkać Chloe oraz Nadine - Chloe o wiele poważniej podeszła do biznesu związanego z poszukiwaniem skarbów, zmęczona już ciągłym pełnieniem funkcji pomocnika. Nadine natomiast chce udowodnić swoją wartość - jest co prawda bardziej zdesperowana, ale i przy tym o wiele bardziej ostrożna - szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę wydarzenia rozgrywające się w Uncharted 4: A Thief's End.

Dowiecie się, dlaczego Chloe ciągle uważała się za osobę, która gra drugie skrzypce w całym tym wyścigu oraz dlaczego w końcu musi zadbać przede wszystkim o swoje własne potrzeby. Podobnie, jak Nadine, dziewczyna chce sobie zrekompensować pewne rzeczy.Shaun Escayg

Akcja gry Uncharted: The Lost Legacy rozgrywa się mniej więcej 6-12 miesięcy po wydarzeniach znanych z Uncharted 4. Przez ten czas Nadine zdążyła utracić władzę nad paramilitarną organizacją Shoreline, co zmusiło ją do zostania najemnikiem. Konflikt na końcu poprzedniej gry, szczególnie ten pomiędzy Nadine, a Rafem odcisnął na niej swoiste piętno - The Lost Legacy już na samym początku wyjaśnia, co się właściwie stało po tym, jako opuściła ona Rafe'a i braci Drake na płonącym okręcie.

Żadna ze scen nie pokazuje, by Nadine uciekała stamtąd ze skarbem, więc z perspektywy graczy niekoniecznie wiadomo, co się właściwie stało. Chcemy, byście poznali ten fragment historii.Kurt Margenau

Chloe Frazer i Nadine Ross znają się dość pobieżnie, jak w sumie wszyscy w kręgu osób zajmujących się poszukiwaniem skarbów - wiedzą o swoim istnieniu, ale do tej pory ich drogi się nie łączyły - w świecie złodziei każdy zna każdego. Chloe zatrudnia Nadine do pomocy w poszukiwaniu Kła Ganeśy, ponieważ Nadine w przeszłości pracowała z mężczyzną o imieniu Asav, który również szukał tego artefaktu. Asav to niezwykle barwny człowiek, określany mianem podżegacza - zachęcający zwaśnione strony w Indiach do otwartej wojny. Pewnego dnia, przez przypadek, odsłania on wskazówkę, która może finalnie prowadzić do Kła Ganeśy - przez większą część gry zarówno Nadine, jak i Chloe będą robić wszystko, by być przed tym mężczyzną o krok naprzód.

Asav dowodzi grupą rebeliantów, którą po raz pierwszy gracze mieli okazję zobaczyć w trakcie prezentacji PSX - PlayStation Experience 2016 (gdzie gra The Lost Legacy pokazana została po raz pierwszy). Ta grupa bezustannie staje na drodze Chloe i Nadine, podobnie jak organizacja Shoreline była powodem problemów Nathana i Sama w Uncharted 4.

Asav pragnie Kła Ganeśy z pobudek filozoficznych. Mężczyzna uważa, że jest spadkobiercą jego wielkiego imperium i Kieł mu się po prostu należy. Mówiąc jednak wprost - to mężczyzna, który czerpie profity z wojny, który swoje działania usprawiedliwia w każdy możliwy sposób, który uważa, że jest pod każdym względem lepszy, niż otaczający go ludzie.Shaun Escayg

Muzyka

Autorem ścieżki dźwiękowej do gry jest wielokrotne nagradzany artysta, brytyjski kompozytor i muzyk - Henry Jackman, który do serii Uncharted powraca po tym, jak miał okazję skomponować całość utworów muzycznych, której pojawiły się w czwartej odsłonie serii - Uncharted 4: A Thief's End (Uncharted 4: Kres Złodzieja).

Odbiór i recenzje gry

Sekcja dotycząca odbioru oraz recenzji gry zostanie uzupełniona w okolicach premiery tytułu - w momencie, gdy pojawią się pierwsze, profesjonalnie przygotowane recenzje dotyczące The Lost Legacy.

Postaci

Chloe Frazer

Chloe Frazer

Chloe Frazer - fikcyjna postać z serii gier Uncharted autorstwa studia Naughty Dog, która pierwszy raz zadebiutowała w cyklu w 2009 roku w Uncharted 2: Among Thieves. Za odtworzenie postaci w wirtualnym środowisku (głos oraz sesje motion-capture) odpowiada Claudia Black - popularna...

Nadine Ross

Nadine Ross

Nadine Ross - postać fikcyjna, jedna z bohaterek serii przygodowych gier akcji autorstwa studia deweloperskiego Naughty Dog - Uncharted. To południowoafrykańska najemnik, liderka paramilitarnej organizacji Shoreline - jedna z dwóch głównych antagonistów (drugą postacią był...

Deweloperzy

Bruce Straley

Bruce Straley

Bruce Straley jest reżyserem pracującym dla amerykańskiej firmy deweloperskiej Naughty Dog, w której prace rozpoczął w 1999 roku biorąc aktywny udział przy tworzeniu Crash Team Racing. Bruce piastował stanowisko reżysera przy produkcji jednej z najbardziej rozpoznawalnych i...

Neil Druckmann

Neil Druckmann

Neil Druckmann - amerykański pisarz, dyrektor kreatywny oraz programista pracujący dla studia deweloperskiego Naughty Dog. Flagowa produkcja zespołu, przy której miał przyjemność pracować Neil, określana jest przez branżę elektronicznej rozrywki grą siódmej generacji konsol...

Josh Scherr

Josh Scherr

Josh Scherr - scenarzysta i czołowy animator, od 2001 roku związany z branżą elektronicznej rozrywki i studiem deweloperskim z Santa Monica - Naughty Dog. W trakcie swojej kariery miał przyjemność uczestniczyć we wszystkich liczących się projektach tego zespołu, zaczynając...

Kurt Margenau

Kurt Margenau

Kurt Margenau - projektant gier video, z branżą związany od 2007 roku. Obecnie pracownik i czołowy projektant w zespole niezwykle utalentowanego studia Naughty Dog - firmy odpowiedzialnej za takie serie, jak Uncharted, czy też The Last of Us. Kurt Margenau swoją...

Shaun Escayg

Shaun Escayg

Shaun Escayg - animator, scenarzysta oraz reżyser, przede wszystkim związany z branżą filmową, w której swoistą karierę zaczął w 2005 roku, pracując jako animator nad serią telewizyjną Get Ed. Jego dorobek na przestrzeni ponad 10 ostatnich lat obejmuje wiele zarówno pomniejszych...

Henry Jackman

Henry Jackman

Henry Pryce Jackman (urodzony w 1974 roku w Hillington, Londyn) - wielokrotnie nagradzany, angielski kompozytor muzyki filmowej, dyrygent, pianista, muzyk oraz autor piosenek. Znany przede wszystkim z kompozycji ścieżek dźwiękowych do bezsprzecznych blockbusterów kina Hollywood - Captain...

Forum Dyskusyjne

Brak wątków na forum.

Materiały Video

UNCHARTED: The Lost Legacy - Western Ghats Gameplay Video

UNCHARTED: The Lost Legacy - E3 Extended Gameplay

Uncharted: The Lost Legacy - Live Interview

UNCHARTED: The Lost Legacy - PS4 Story Trailer

Uncharted: The Lost Legacy - Riverboat Revelation Cinematic

UNCHARTED: The Lost Legacy - PlayStation Experience 2016: Announce Trailer