Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

Uncharted: Drake's Fortune PS3

Ocena gry: 8.5 / 10 - Głosów: 2

  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #1
  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #2
  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #3
  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #4
  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #5
  • Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - Screenshot #6

Uncharted: Drake's Fortune (PS3) - wydana w 2007 roku ekskluzywnie z myślą o konsoli PlayStation 3, przygodowa gra akcji z elementami platformowymi stworzona przez amerykańskie studio deweloperskie Naughty Dog i wydana przez koncern Sony Interactive Entertainment.

To pierwsza gra z niezwykle popularnego cyklu Uncharted - tytuł sprawnie łączył elementy akcji oraz gry przygodowej wzbogacając dodatkowo rozgrywkę o elementy platformowe - to wszystko zaprezentowane za pomocą widoku z perspektywy trzeciej osoby TPP. Głównym bohaterem opowieści jest Nathan Drake. domniemany spadkobierca sir Francisa Deake'a, który wyrusza na poszukiwanie zaginionego skarbu El Doraro - w trakcie wyprawy pomaga mu Elena Fisher oraz Victor Sullivan.

Oryginalnie tytuł zapowiedziany został w trakcie konferencji targów elektronicznej rozrywki E3 2006 - gra ukazała się na rynku 19 listopada 2007 roku (Ameryka Północna) i rozpatrywana była przez koncern Sony jako najważniejsza gra na konsolę PlayStation 3 w 2007 roku. Tytuł bardzo dobrze przyjęty został przez krytyków branży elektronicznej rozrywki, którzy chwalili osiągnięcie techniczne zespołu Naughty Dog, aktorstwo, postaci, scenariusz, atmosferę, ścieżkę dźwiękową oraz niesamowite wręcz na tamte czasy przywiązanie do detali.

W ciągu pierwszych 10 tygodni gra sprzedała się w ilości przekraczającej milion sprzedanych egzemplarzy i stała się jedną z najlepiej sprzedających się gier na konsolę PlayStation 3. W 2009 roku wydany został sequel - Uncharted 2: Among Thieves, następnie Uncharted 3: Drake's Deception (2011), aż 10 maja 2016 roku na rynek trafiła czwarta i ostatnia gra w głównym nurcie tej serii - Uncharted 4: A Thief's End. Trzy pierwsze części ukazały się również na konsolę PlayStation 4 w ramach odświeżonej przez studio Bluepoint Games kolekcji - UNCHARTED: The Nathan Drake Collection.

Oprócz czterech głównych części będących głównym kanonem serii Uncharted, cykl doczekał się również kilku spin-offów. Dwa pierwsze z nich, Uncharted: Golden Abyss oraz Uncharted: Fight for Fortune wydane zostały na konsolę przenośną PlayStation VITA. Ostatni natomiast, przedstawiający losy Chloe Frazer i Nadine Ross, Uncharted: The Lost Legacy przygotowany został z myślą o konsoli PlayStation 4.

Fabuła

Głównym protagonistą gry Uncharted: Drake's Fortune jest Nathan Drake, buntowniczy poszukiwacz i łowca skarbów, który idąc tropem swoich rzekomych przodków trafia na trumnę Sir Francisa Drake'a - ponad 400-sto letnia wskazówka ukryta wewnątrz sarkofagu prowadzi go na trop słynnego El Dorado, prowadząc do odkrycia zaginionej wyspy na samym środku oceanu spokojnego.

Poszukiwania jednak zamieniają się niezwykle niebezpieczną grę w momencie, gdy Nathan zostaje otoczony ii poszukiwany przez najemników - mając ograniczone zasoby i tylko dwójkę przyjaciół do pomocy Nathan zaczyna walczyć o życie, odkrywając przy okazji okropne sekrety ukryte na wyspie.

Mechanika Rozgrywki

Uncharted: Drake's Fortune to przygodowa gra akcji, która łączy w sobie elementy platformowe oraz dynamiczne sekwencje akcji - rozgrywka zaprezentowana została z perspektywy trzeciej osoby. Wśród elementów platformowych, z których może korzystać gracz wcielając się w postać Nathana Drake'a są: skoki, pływanie, chwytanie krawędzi, czy też wspinanie - elementy te są wykorzystywane praktycznie we wszystkich sekcjach gry.

Walcząc z przeciwnikami gracz może korzystać zarówno z ataków wręcz (pojedyncze ciosy oraz ich kombinacje), jak i wykorzystywać znalezioną w trakcie rozgrywki, bądź też zabraną przeciwnikom broń. Nathan może jednocześnie nieść ze sobą jeden pistolet oraz jeden karabin maszynowy - każda z tych broni cechuje się ograniczoną ilością amunicji. W dalszych etapach rozgrywki do dyspozycji gracza oddane zostają również granaty - celowanie odbywa się za pomocą żyroskopu w kontrolerze od konsoli PlayStation 3. Niektóre elementy rozgrywki przedstawione z perspektywy trzeciej osoby przez wielu recenzentów porównywane były do serii Gears of War (szczególnie wykorzystanie osłon oraz ślepego ognia).

Gra Uncharted: Drake's Fortune pozbawiona została tradycyjnego paska życia - zamiast tego, jeżeli główny bohater zaczyna otrzymywać obrażenia, to obraz na ekranie powoli traci kolor zmieniając się na odcienie czerni i bieli wraz z momentem śmierci bohatera. Odpoczynek, bądź ukrycie się za zasłoną przywraca poziom zdrowia, a gama kolorystyczna wraca do normy.

Gra zawiera również kilka sekcji, w których wykorzystywane są pojazdy - Nathan musi wówczas bronić Jeepa, w którym znajduje się on oraz Elena za pomocą przytwierdzonej z tyłu pojazdu wieżyczki z karabinem maszynowym. Dodatkowo w trakcie rozgrywki obecne są sekcje, w których główny bohater oraz Elena wykorzystują skuter śnieżny - sterowanie tym pojazdem związane jest z omijaniem przeszkód oraz jednoczesnym unikaniu ognia przeciwników.

Uncharted: Drake's Fortune to gra, która wsparta została również przez twórców w wewnętrzny system nagród - medale przyznawane są za konkretne osiągnięcia podczas gry - np. znalezienie wszystkich 60 ukrytych skarbów, osiągnięcie określonych ilości zabójstw daną bronią, czy też wykonanie określonej ilości celnych zabójstw w głowę. W kolejnych przejściach gry gracz może wykorzystać zdobyte wcześniej medale do odblokowania specjalnych opcji - dodatkowe kostiumy bohaterów, nieskończoną amunicję, materiały wideo z produkcji gry czy też szkice koncepcyjne. W tytule tym gracze znajdą również kilka odniesień do wcześniejszych gier autorstwa deweloperów z Naughty Dog - w szczególności do serii Jak and Dexter.

Na terenie Japonii gra Uncharted: Drake's Fortune została ocenzurowana - krew, która normalnie pojawia się po oddaniu celnych strzałów w przeciwników została całkowicie usunięta - to kolejna 'ofiara' trendu związanego z cenzurą gier na tamtejszym rynku, która wcześniej dotknęła chociażby Dead Rising oraz Resistance: Fall of Man.

Proces Produkcji Uncharted: Drake's Fortune

Po skończeniu prac nad grą Jak 3, studio deweloperskie Naughty Dog zebrało zespół najbardziej utalentowanych pod względem technicznych osób w firmie i zaczęło prace nad Uncharted: Drake's Fortune - gra powstawała pod kodową nazwą 'Big'. Okres pre-produkcji (nad którym pracowała tylko część zespołu) trwał rok czasu, a właściwy okres deweloperski rozciągnięty został na kolejne dwa lata.

Studio zdecydowało, że chce stworzyć zupełnie nową markę (IP), zamiast tworzyć kolejną odsłonę Jak and Dexter - nowa platforma w postaci konsoli PlayStation 3 była idealną ku temu okazją - to pozwoliło na rozwinięcie skrzydeł w postaci planów stworzenia realistycznie wyglądających postaci ludzkich, zamiast stylizowanych, jak w poprzednich grach studia, które jakby nie patrzeć ograniczane były przez możliwości techniczne ówczesnych konsol. Inspiracje do stworzenia tej konkretnej gry zespół czerpał z wielu źródeł związanych z gatunkiem akcji - magazynów, seriali i filmów takich, jak Indiana Jones, czy też National Treasure (Skarb Narodów).

Gra po raz pierwszy zaprezentowana została publiczności w trakcie targów elektronicznej rozrywki E3 2006 - przedstawione na tej imprezie materiały, będące kompilacją zarówno elementów platformowych, jak i gier akcji, były bezpośrednio początkowym powodem porównywania gry do serii Tomb Raider, której bohaterką jest niestrudzona i piękna, brytyjska archeolog - Lara Croft. Twórcy jednak bardziej postrzegali swój projekt, jako grę koncentrującą się na dynamicznej grze akcji, zaprezentowanej z perspektywy trzeciej osoby, z aktywnym systemem osłon, niż grę konkurencji, która oferowała wówczas auto-celowanie oraz skupiała się głównie na rozwiązywaniu zagadek logicznych. Nie znaczy to jednak, że twórcy nie czerpali ze wspomnianej serii inspiracji - nie tylko cykl Tomb Raider służył tutaj za źródło ewentualnych pomysłów, które można wykorzystać - wśród innych serii i gier często wymieniane były Gears of War, Kill Switch, czy też Resident Evil 4.

Przez cały okres produkcji deweloperzy z Naughty Dog starali się być elastyczni odnośnie elementów oraz mechanik, które znajdą się w finalnej wersji gry - jeżeli jakiś z nich sprawował się wyjątkowo dobrze, to na nim skupiał się proces deweloperski, w przypadku elementów, które w jakiś sposób nie grały ze sobą, twórcy bez żadnych szkód dla całości projektu, usuwali je z tworzonej przez siebie gry.

Tropikalna wyspa, jako teren, na którym rozgrywa się akcja gry Uncharted: Drake's Fortune nie został wybrany bez powodu - studio Naughty Dog uważało, że wiele gier korzysta z mrocznych, często wypranych w barwy, momentami monochromatycznych wersji światów - chcieli więc stworzyć nie tylko coś odmiennego, ale również coś, co będzie zachęcało graczy do wsiąknięcia w klimat opowieści oraz eksploracji terenów stworzonego przez autorów świata.

Tworząc występujących w grze bohaterów, graficy celowali w styl określany wówczas mianem fotorealistycznego - główny protagonista serii, Nathan Drake, został stworzony jako pewne przeciwieństwo Lary Croft - postać z krwi i kości, która z takich, czy innych względów mogłaby znaleźć się w środku niecodziennych okoliczności, zmuszony wykonywać rzeczy, o których wcześniej mu się nawet nie śniło. Reżyserka gry, Amy Hennig uważała, że motyw typowego macho, bohatera wymachującego potężną bronią w ogóle nie sprawdzi się w przypadku tworzonej przez studio historii - zamiast tego stworzono postaci o wiele bardziej wypełnione ludzkimi cechami. Postaci wspierające rozgrywkę (Elena Fisher oraz Victor Sullivan) zostały dodane, by przygotowana przez scenarzystów historia nabrała dodatkowej głębi.

Prace nad grą zostały ukończone w połowie października 2007 roku. 8 listopada 2007 roku na PlayStation Network udostępnione zostało niewielkie demo produkcji zawierające pierwszy rozdział gry. Premiera tytułu, oryginalnie najpierw na terenie Stanów Zjednoczonych, odbyła się 19 listopada 2007 roku.

Grafika i Technologia

Uncharted wykorzystuje mikroprocesor Cell do tworzenia tuzinów wielowarstwowych animacji, których celem jest odzwierciedlenie realistycznych zachowań i tym samym ruchów bohaterów, co pozwalało na bardziej rzeczywistą kontrolę nad postaciami. Jednostka przetwarzania grafiki z PlayStation 3, RSX Reality Synthesizer, wyposażona została w kilka funkcji zwiększających detale i pomagających w immersji gracza w świat tworzonej przez studio gry - modele oświetlenia, pixel-shadery, dynamiczne cieniowanie oraz zaawansowaną symulację wody. Nowy sprzęt pozwalał firmie Naughty Dog na wykorzystanie narzędzi, o których nie śnili oni nawet tworząc swoje wcześniejsze produkcje na konsolę PlayStation 2, ale to również zmuszało programistów do szybkiego zaznajomienia się z technikami - dla przykładu z obliczeniami równoległymi. Mimo, że nośnik Blu-ray oferował niespotykaną dotąd pojemność, to zespół i tak kilkukrotnie wykorzystał całą dostępną przestrzeń i to jeszcze przed właściwym skończeniem gry - pierwsza odsłona Uncharted wykorzystywała tekstury w znacznie większej rozdzielczości oraz wyposażona była w kilka wersji językowych.

Elementy mechaniki rozgrywki wykorzystujące sensory ruchu (jak chociażby rzut granatem) zostały zaimplementowane, by wykorzystać tę funkcjonalność kontrolera. Nowy model, DualShock 3, został zaprezentowany w trakcie targów Tokyo Game Show w 2007 roku i oferował między innymi funkcję wibracji. Gra Uncharted: Drake's Fortune również była prezentowana na tej imprezie i demonstrowała dość ograniczoną wówczas możliwość wsparcia tej funkcjonalności.

Tytuł ten, będąc pierwszą grą studia Naughty Dog tworzoną na konsolę PlayStation 3, wymagał od deweloperów zaznajomienia się z zupełnie nowym sprzętem, czego rezultatem było kilka błędów produkcyjnych. Przejście z dotychczasowych procesów deweloperskich na konsoli PlayStation 2 na PlayStation 3 wymagało całkowitych zmian w metodologii pracy. To właśnie wtedy studio przeszło na język uznawany za standard w branży deweloperskiej (C++), by w ogóle mieć możliwość uczestniczyć w procesie tworzeni gier na nową konsolę - wcześniej studio używało języka własnego autorstwa (GOAL), który był oparty na języku LISP.

Przepisując znaczną część stworzonych wcześniej bibliotek, zespół zdecydował się na stworzenie nowych narzędzi usprawniających proces produkcji. Ta zmiana jednakże opóźniła postępy studia w pracach nad prototypem - nowe narzędzia okazały się ciężkie w użyciu i niezbyt przydatne w przypadku tworzenia gier na PlayStation 3. 10 miesięcy po rozpoczęciu prac nad grą firma zdecydowała się stworzyć zupełnie od nowa tak zwany główny 'rurociąg' (pipeline) - łańcuch przepływu elementów zaprojektowany, by przetwarzać dane przez system. W wielu udzielanych później wywiadach, Evan Wells przyznał, że ten moment miał największe znaczenie w późniejszym procesie produkcji.

Integracja systemu trofeów

Zobacz osobny dokument: Trofea Uncharted: Drake's Fortune.

4 sierpnia 2008 roku gra doczekałą się aktualizacji do wersji 1.01, która między innymi dodawała wsparcie do systemu trofeów w konsoli PlayStation 3. Tytuł wzbogacony został o 47 pucharów odpowiadających medalom, jakie gracz mógł zdobyć w trakcie gry. Dodatkowo dodany został jeden platynowy puchar, który odblokowany został przez graczy w momencie zdobycia wszystkich pozostałych trofeów - to była pierwsza gra studia deweloperskiego Naughty Dog, która doczekała się wparcia dla obsługi trofeów.

Podobnie, jak w przypadku innych tytułów na konsolę PlayStation 3, które wsparcie dla trofeów dostawały w formie aktualizacji już po premierze gry, gracz musiał rozpocząć rozgrywkę zupełnie o nowa, bez względu na to, ile wcześniej medali udało mu się zdobyć - twórcy informowali, że miało to zapobiec wykorzystywaniu plików innych graczy z zapisanym stanem gry, by gracz nie mógł odblokować pucharów, których nie zdobył samodzielnie. Aktualizacja była niezwykle prosta w przygotowaniu, bowiem gra Uncharted: Drake's Fortune już wcześniej posiadała podobny o trofeów system medali zaimplementowany w grze.

Recenzje i odbiór gry przez krytyków

Recenzje gry Uncharted: Drake's Fortune były niezwykle pozytywne na całym świecie - Game Informer chwalił oprawę wizualną oraz interesujące dialogi pomiędzy Nathanem, a Eleną. Niezwykle pochlebnie przy tym oceniając osiągnięcia techniczne, poziom detali oraz ścieżkę dźwiękową. PlayStation Magazin miał podobne odczucia, jednakże oprawę wizualną redaktorzy porównali (całkowicie na wyrost jednak) do gry Crysis.

Grafika i oprawa artystyczna były aspektami, które najczęściej chwalone były we wszystkich pojawiających się recenzjach gry - wiele elementów związanych z reżyserią produkcji było porównywanych do kręconych w tym czasie w Hollywood filmów (szczególnie do pojawiających się latem na ekranach kin tak zwanych blockbusterów). Pod względem samej akcji oraz motywu tytuł porównywany był do filmowej serii Indiana Jones oraz gier z cyklu Tomb Raider. Głębia poszczególnych bohaterów również nie umknęła recenzentom, którzy cenili fakt, iż każdy z nich ma własny charakter. Bardzo dobrze oceniane było również aktorstwo.

W przypadku oprawy wizualnej recenzenci zgodnie pisali o niesamowitym technicznym osiągnięciu ówczesnych czasów - pieczołowicie wymieniając, jak dokładnie odwzorowana zostało środowisko dżungli, czy też jak subtelnie przygotowany został model oświetlenia. Podobna fala zachwytów spadła na symulację zachowania wody. Tym samym większość recenzentów przyznała wówczas, że pierwsza odsłona Uncharted jest najlepiej prezentującą się grą na konsolę PlayStation 3. Z należytą uwagą również rozpisywano się o naturalnych animacjach twarzy głównego bohatera oraz samej animacji postaci występujących w grze.

Recenzenci jednak zwrócili uwagę na kilka elementów psujących ogólnie odbiór gry - doczytywanie się tekstur, czy też screen-tearing. Dodatkowo oberwało się również długości rozgrywki - grę można było ukończyć średnio w 6-8 godzin. Sekcje związane z wykorzystaniem pojazdów również były elementem, który był krytykowany.

Wyniki sprzedaży

W trakcie targów elektronicznej rozrywki E3 2009 koncern Sony Interactive Entertainment poinformował, iż gra sprzedała się w ilości 2.6 miliona egzemplarzy i była bezdyskusyjnie hitem na konsolę PlayStation 3. Serwis VGChartz (dane z dnia 3 czerwca 2017 roku) informuje, iż łączna ilość sprzedanych kopii zamknęła się w liczbie 4.93 miliona egzemplarzy (z czego prawie połowa, 2.32 miliona sztuk, sprzedana została na terenie Ameryki Północnej).

Postaci

Nathan Drake

Nathan Drake

Nathan 'Nate' Drake - postać fikcyjna, główny protagonista serii Uncharted, za której stworzenie odpowiada studio deweloperskie Naughty Dog. Nathan pojawił się we wszystkich głównych grach cyklu wydanych na konsolę PlayStation 3 ([[ps3/Uncharted: Drake's Fortune]], [[ps3/Uncharted...

Victor Sullivan

Victor Sullivan

Victor 'Sully' Sullivan - jedna z głównych postaci serii Uncharted - człowiek, którego Nathan Drake traktuje nie tylko jak partnera, czy też towarzysza w trakcie poszukiwania skarbów, ale przede wszystkim mentora. Victor wystąpił...

Elena Fisher

Elena Fisher

Elena Fisher - fikcyjna bohaterka serii Uncharted stworzonej przez studio deweloperskie Naughty Dog. Elena pojawiła się we wszystkich odsłonach cyklu - Uncharted: Drake's Fortune, Uncharted...

Deweloperzy

Bruce Straley

Bruce Straley

Bruce Straley jest reżyserem pracującym dla amerykańskiej firmy deweloperskiej Naughty Dog, w której prace rozpoczął w 1999 roku biorąc aktywny udział przy tworzeniu Crash Team Racing. Bruce piastował stanowisko reżysera przy produkcji jednej z najbardziej rozpoznawalnych i...

Neil Druckmann

Neil Druckmann

Neil Druckmann - amerykański pisarz, dyrektor kreatywny oraz programista pracujący dla studia deweloperskiego Naughty Dog. Flagowa produkcja zespołu, przy której miał przyjemność pracować Neil, określana jest przez branżę elektronicznej rozrywki grą siódmej generacji konsol...

Amy Hennig

Amy Hennig

Amy Hennig - niezwykle ceniona reżyser oraz scenarzystka gier video, była pracownica studia deweloperskiego Naughty Dog, obecnie na usługach Visceral Games. Amy swoją karierę w branży elektronicznej rozrywki rozpoczęła od Nintendo Entertainment System - jej pierwszy debiutancki...

Forum Dyskusyjne

Brak wątków na forum.

Uncharted: Drake's Fortune - okładka
  • 16+
  • Przekleństwa
  • Przemoc
Strony Internetowe
Uncharted: Drake's Fortune | PS3 - Data Premiery
PL 2007-12-07
UK 2007-12-07
US 2007-11-19