Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

The Last of Us - okładka
  • 18+
  • Przekleństwa
  • Przemoc
  • Online

The Last of Us - PS3 Ciekawostki

1

Studio deweloperskie Naughty Dog pracowało nad grą w sekrecie przez prawie 2 lata początkowego okresu produkcji. Po tym, jak zespół ukończył prace nad Uncharted 2: Among Thieves (2009), firma podzielona została na dwie dywizje - jedna z nich oddelegowana została do prac nad Uncharted 3: Drake's Deception (2011), a druga, cóż... początkowo nie miała pomysłu za co się właściwie zabrać.

Pierwotne pomysły oscylowały w okół produkcji kolejnej gry z serii Jak and Dextr, ale deweloperzy czuli, że muszą usiąść do zupełnie nowego IP, marki która będzie uzasadniała podział studia na dwa niezależne zespoły - tak rozpoczęły się prace nad The Last of Us.

2

We wczesnej fazie produkcji Ellie była niezwykle wręcz podobna do aktorki Ellen Page, która przypadkowo wcieliła się w tym okresie w jedną z głównych bohaterek Beyond: Two Souls (studio deweloperskie Quantic Dream, reżyseria: David Cage). Ze względu na skargi Ellen, postać Ellie została przeprojektowana tak, by lepiej odwzorować jej wiek oraz upodobnić ją do Ashley Johnson - aktorki użyczającej postaci Ellie głosu oraz biorącej udział we wszystkich sesjach motion-capture.

3

Podczas procesu produkcji kilku deweloperów pracujących nad grą było zdania, że The Last of Us zniszczy wypracowaną przez lata reputację studia Naughty Dog, sam pomysł na grę się nie przyjmie wśród graczy, co finalnie być może będzie katastrofalne w skutkach. Jak wszyscy jednak doskonale wiedzą - finalnie odbiór gry okazał się fenomenalny, a tytuł ten zebrał dziesiątki prestiżowych nagród, w tym również 'Game of the Year'.

4

Pierwotny koncept gry różnił się dość znacznie od finalnej wersji pod względem fabularnym - wczesna wersja zakładała, że wszystkie zarażone osoby są kobietami, a Ellie będzie jedyną kobietą odporną na zarazę - Joel miał chronić jej podczas jej podróży do laboratorium, gdzie miała zostać wyprodukowana szczepionka i jednocześnie lekarstwo na epidemię.

Pomysł ten został wręcz zmiażdżony przez żeńską część studia Naughty Dog, która określała koncept jako mizoginiczny.

5

Pomysł na epidemię zombie został tak naprawdę zaczerpnięty z występujących w rzeczywistości żywych organizmów - główną inspiracją był pasożytniczy grzyb (Ophiocordyceps unilateralis), który przejmuje umysł infekowanych przez siebie mrówek oraz całkowicie przejmuje kontrolę nad ich zdolnościami motorycznymi, co finalnie robi z tych owadów wspomniane zombie. W grze The Last of Us również grzyb jest przyczyną epidemii, tyle że jego 'celem' są ludzie.

6

Studio Naughty Dog szukało aktywnie testerów gry wśród kobiet - deweloperzy nie chcieli, by gra The Last of Us była testowana tylko i wyłącznie przez mężczyzn. Odbiór projektu przez reprezentantów obu płci był dla studia niezwykle ważny.

7

W końcowej fazie produkcji studio spotkało się z naciskami sugerującymi, by zmienić pozycję Ellie na okładce gry The Last of Us, przesuwając ją do tyłu, tak aby dziewczyna nie była centralnym motywem przewodnim. Powodem nacisków było błędne założenie, w myśl którego gra przedstawiająca na okładce postać kobiecą sprzedaje się gorzej. Studio Naughty Dog odmówiło tej zmiany i nie ulegało naciskom.

8

Podczas rozgrywki gracze mogą natrafić na trzy konsole PlayStation 3 obecne w The Last of Us. Pierwsza z nich znajduje się w salonie w sekwencji otwierającej grę. Druga w jednym z pokoi na Uniwersytecie, trzecia natomiast w sklepie (etap Lakeside Report, żeby uniknąć głębszych spoilerów zdradzających fabułę).

9

Podczas sekwencji otwierającej grę, kiedy gracze wcielają się w postać córki głównego bohatera, na jednej ze ścian mieszkania mogą znaleźć obraz samotnego jelenia otoczonego przez śnieżny, leśny krajobraz. To bezpośrednie odniesienie do jednej z dalszych sekcji występujących w grze.

10

W rozdziale zatytułowanym 'Pittsburgh', podczas sekcji 'Alone and Forsaken', Ellie w końcu uczy się poprawnie gwizdać - dziewczyna zaczyna powolutku gwizdać melodię, która jest motywem przewodnim serii Uncharted, cyklu również stworzonego przez studio Naughty Dog.

11

Po ukończeniu gry, będąc w menu, gracze mogą dostrzec nóż Ellie znajdujący się niedaleko okna. Element ten nie jest obecny w tym miejscu, do momentu przynajmniej jednokrotnego ukończenia The Last of Us.

12

W miasteczku, w którym mieszka Bill, niedaleko cmentarza znajduje się dom, który silnie nawiązuje do początku pierwszego sezonu gry 'The Walking Dead' autorstwa studia Telltale Games.

13

Ellie wykorzystuje słowo 'Fuck' więcej razy, niż każda z innych postaci występujących w grze. Nie wliczając w to opcjonalnych oraz losowych dialogów, ten zwrot wykorzystywany jest przez bohaterkę dokładnie 53 razy.

14

Na zdjęciu przedstawiającym Sarah oraz Joela, dziewczyna ubrana jest w koszulkę piłkarską reprezentującą barwy Argentyny - to odniesienie do Gustavo Santaolalla, argentyńskiego kompozytora (urodzony w Buenos Aires), który stworzył ścieżkę dźwiękową do The Last of Us oraz The Last of Us: Part II.

15

Neil Druckmann, dyrektor kreatywny oraz reżyser odpowiedzialny za The Last of Us (a następnie za Uncharted 4: A Thief's End uważał, że narracja oraz odpowiednie opowiadanie historii zeszło na dalszy plan w kontekście produkowanych ówcześnie gier wideo. Dlatego też TLoU miało być projektem pod tym względem ambitnym, który wybijałby się ze wspomnianego kanonu.

16

Żyrafy są niezwykle częstym i powracającym nieustannie motywem w The Last of Us - reprezentują niewinność, prawie zawsze, gdy są widoczne w grze, jest to bezpośrednio związane z obecnością dziecka, bądź silnie powiązane z dziećmi.

17

Na scenerię występującą w grze częściowy wpływ miała książka 'The World Without Us' autorstwa Alana Weismana. Sama gra inspirowana również była takimi filmami, jak True Gift i 28 Days Later oraz serią komiksową i później telewizyjną - The Walking Dead.

18

Sekcja gry The Last of Us rozgrywająca się zimą, pierwotnie miała być znacznie dłuższa, co niestety nie mogło zostać osiągnięte przez napięty budżet oraz przedłużający się proces produkcji. Dodatek The Last of Us: Left Behind uzupełnia znacznie luki w tej kwestii.

19

Niespodzianka związana z zapowiedzią The Last of Us zostałaby o mały włos kompletnie zrujnowana. Studio Naughty Dog planowało oficjalnie zapowiedzieć swój nowy projekt przed premierą Uncharted 3: Drake's Deception, ale ze względu na przedłużające się prace, termin zapowiedzi został przesunięty. Przez ten zabieg deweloperzy przez przypadek zostawili w Uncharted 3 easter egg wskazujący na The Last of Us.

Wskazówka widniała w jednej z gazet, w której znajdował się artykuł mówiący o tym, iż 'naukowcy ciągle próbują zrozumieć działanie zabójczego grzyba'. Na szczęście nikt nie pomyślał wówczas, że może to mieć jakikolwiek związek z nowym projektem tworzonym przez Naughty Dog.

20

Ashley Johnson, aktorka wcielająca się w rolę Ellie, wygrała dwa razy z rzędu prestiżową nagrodę BAFTA za swój występ w The Last of Us oraz The Last of Us: Left Behind.

21

W Uncharted 2: Among Thieves występuje kilka sekwencji opartych na współpracy głównego protagonisty (Nathan Drake) oraz jego tybetańskiego sojusznika (Tenzin). Interakcje pomiędzy tymi postaciami były interesującym sposobem na przedstawienie historii. To dało motywację twórcom z Naughty Dog, żeby podobne elementy wykorzystać również w przypadku postaci Ellie i Joela w The Last of Us.

22

Troy Baker wcielający się w postać Joela również wciela się w postać Bookera w BioShock: Infinite. To dodatkowo trzecia gra tego aktora związana z tematyką epidemii zombie (występował również w Resident Evil 6 oraz The Walking Dead: Survival Instinct).

23

W trakcie kampanii marketingowej prowadzonej na potrzeby promocji The Last of Us studio Naughty Dog świadomie kłamało graczy i branżę elektronicznej rozrywki twierdząc, że Ellie w ogóle nie jest postacią grywalną. Celem takiego zagrania było zaskoczenie graczy już po premierze gry.

24

Jednym z niewykorzystanych elementów gry był zwierzak Ellie - wczesne szkice koncepcyjne prezentują Ellie niosącą psa po tym, jak zwierze zostało ranne. Pomysł wykorzystania psa, który byłby towarzyszem dwójki bohaterów został z gry usunięty całkowicie.

25

Uważni gracze z pewnością dostrzegą, że zakończenie gry jest ogromnie wręcz podobne do jej rozpoczęcia - tyle, że wydarzenia rozgrywają się w odwrotnej kolejności i naturalnie obejmują inne postaci.