Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

2064: Read Only Memories PC - Recenzja

2064: Read Only Memories - okładka
  • 12+
Producent Wydawca Platforma Ostatnia Modyfikacja
MidBoss, LLC. MidBoss, LLC. PC 2017-01-17 17:13:40
9 / 10

Na Plus

  • fabuła
  • setting
  • oprawa AV
  • voice-acting
  • wybory moralne

Na Minus

  • niektóre przydługie opisy
avatar

barthez2k
34106 pkt.

ranga

Na 2064: Read Only Memories czekałem jak na żadną inną grę niezależną od razu od jej zapowiedzi. Prawda, Read Only Memories było dostepne dla posiadaczy komputerów klasy PC za pośrednictwem platformy Steam, jednak to właśnie dzisiaj swoją premierę ma uaktualniona wersja z dopiskiem 2064 i każdy posiadacz gry na platformie Steam dostaje uaktualnioną wersję za darmo. Jak zatem radzi sobie 2064: Read Only Memories?

2064: Read Only Memories jest grą spod gatunku point'n'click, jednak więcej będziemy słuchać dialogów niż rozwiązywać zagadki i dokonywać wyborów. Jest to gra, która przede wszystkim stawia na opowiadaną historię, a potem dopiero mechanikę rozgrywki i wizualia. Ale po kolei.

Akcja gry toczy się w roku 2064 w mieście Neo-SF będącym cyberpunkowym odpowiednikiem dzisiejszego San Francisco. Postęp technologiczny względem dzisiejszych czasów jest wielki i zauważamy to od razu. Po świecie chodzą ROMy - roboty, których zadaniem jest nam pomagać, towarzyszyć i nas wspierać. Mimo że ROMy są wszędzie, na własność posiada je niewielka liczba osób. Protagonista gry, którego imię możemy wybrać praktycznie na samym początku (nazwijmy go Ryan... dla jasności sam dałem mu takie imię podczas gry), budzi się w swoim apartamencie w towarzystwie jednego z takich ROMów. Robocik przedstawia się Ryanowi i informuje go o porwaniu jego przyjaciela - Haydena. Razem postanawiają oni odnaleźć zgubę i dowiedzieć się kto stoi za porwaniem.

2064: Read Only Memories - Recenzja (PC) - Screen 1

Specjalnie nie zdradzam zbyt wiele na temat fabuły ze względu na jej złożoność i wielowątkowość. Poznajemy historię wielu naprawdę interesujących postaci oraz jak działa tamtejszy świat, jakie korporacje na niego wpływają i jakimi zasadami się rządzą. Ciekawe indywidualności to jedno, ale sposób jak opisany został świat przedstawiony to już coś pięknego. Osoby sprawujące pieczę nad grą dały z siebie wszystko byle tylko dopiąć fabułę na ostatni guzik. Jesteśmy karmieni informacjami z których można by było zrobić dobrą Wikię na temat Neo-SF i mimo ilości dialogów, nie zauważyłem żadnych błędów w opowiadanej historii. Wszystko jest spójne i wpasowane w ton opowiadanej historii. Od początku aż do zakończenia ciężko się oderwać, a im dalej jesteśmy tym przyjemniej się gra i śledzi fabułę. Ostatnie godziny gry nie pozwalają wyłączyć gry z czystym sumieniem, chcemy wiedzieć co będzie dalej. To chyba dobra oznaka.

Nie ukrywam jednak, że informacje na temat świata przedstawionego mogą czasami nużyć. Bywa tak, że po prostu nie mamy wyboru i musimy posłuchać jakiejś postaci opowiadającej nam o rzeczach, które w tej chwili nas nie interesują. Często chcemy brnąć dalej, dowiedzieć się czegoś ważnego, jednak takie chwile powodują u gracza większy zastój, sprawiają że czeka on na koniec dialogu.

2064: Read Only Memories - Recenzja (PC) - Screen 2

Jak to zawsze ma miejsce w tzw. 'story-driven games' staniemy przed wieloma decyzjami, które wpłyną nie tylko na najbliższe wydarzenia, ale również zakończenie, albowiem jest ich parę i powiem tylko że różnią się one na tyle, że warto sprawdzić każde z nich. Oprócz takich sytuacji często trafiają się momenty, gdzie możemy coś popsuć lub podenerwować ludzi. Pamiętnym przykładem jest zabawa z ROMem odpowiadającym za pogodę i przypadkowe wywołanie śnieżycy w jednej z dzielnic, albo denerwowanie jednej z gwiazd telewizji poprzez ciągłe przeinaczanie jej imienia. Cóż, takich sytuacji jest więcej, a spora część z nich jest poważna, pomysłowa a przede wszystkim ciekawa. Gra pokazuje że warto eksperymentować z wybieraniem różnych opcji dialogowych, bo można trafić na coś co ułatwi nam rozgrywkę bądź zaciekawi nas dbałością o detale. Za takie rzeczy najczęściej gra nagradza jednym z 66 osiągnięć. Niemożliwym jest zobaczyć wszystko naraz i między innymi tym 2064 zachęca do ponownego przejścia.

Nie można jednak zapomnieć, że mimo swojego pozytywnego wydźwięku 2064: Read Only Memories jest grą dojrzałą i starszy odbiorca zrozumie znacznie więcej od dziecka. Jest to historia o przyjaźni, współpracy, cierpieniu i stracie. Wątków jest więcej i niemal każdy potrafi zatrzymać na dłużej, zachęcić do przemyśleń nie tylko na temat gry, ale i codziennych sytuacji. Jest to fabuła o naprawdę dużej wartości, która nie tylko ciekawi rozmachem ale i znaczeniem.

2064: Read Only Memories - Recenzja (PC) - Screen 3

W kwestii wizualnej gra sprawuje się nad wyraz dobrze. Zastosowany został tutaj pixel-art który jedynie wpasowuje się w wydźwięk gry. Postaci i otoczenia zostały narysowane z precyzją, żadna z grafik nie jest podobna do innej, a i trochę rysunków zmieniono na rzecz poprawionej edycji gry. Nie jest to indyk, w którym piksele zastosowano w celu zmniejszenia kosztów a gra, której nie potrafię wyobrazić sobie z inną oprawą graficzną.

Aktualizacja wprowadziła także spore zmiany w dźwięku. Jak Read Only Memories nie posiadało voice-actingu z wyjątkiem wstępu, tak w 2064 każda postać ma swój własny głos. Na dialogach gra tylko zyskuje, zwłaszcza że zostały one zrealizowane bardzo dobrze i pasuję one do prezentowanych nimi postaci. Muzyka również została zrealizowana perfekcyjnie. Kawałków jest wiele i każdy z nich wpasowuje się w ton czy postać przy której spotkaniu zawsze leci (patrzę na ciebie, TOMCAT). Do recenzji dostałem kopię z artworkami i oryginalną ścieżką dźwiękową, i właśnie taką edycję gry polecam kupić.

2064: Read Only Memories - Recenzja (PC) - Screen 4

2064: Read Only Memories jest tworem niemal idealnym. Jest przygodówką, która nie zaciekawi może swoimi zagadkami, ale z pewnością zrobi to fabułą i przedstawionym światem. Jest to historia pełna wyrazistych postaci (znowu patrzę na ciebie, TOMCAT) i wydarzeń, które zmuszają do przemyśleń na różne tematy. Gdyby nie fakt, że czasami ilość danych na temat Neo-SF może mylić i lekko nudzić (choć zdarzyło mi się to może 2-3 razy), byłbym w stanie wystawić grze najwyższą notę. Nadal 2064: Read Only Memories jest świetnie zrealizowaną opowieścią, która łączy się idealnie z odpowiednio stonowaną sferą audiowizualną.

Recenzent spędził z grą 2064: Read Only Memories ponad 11 godzin, zdobywając 27 z 66 dostępnych osiągnięć. Jego platformą testową był komputer PC (Steam). Kopia recenzencka gry została przekazana przez producenta - firmę MidBoss, L.L.C..