Generalnie czynne mamy zawsze. Rejestracja

Ellie

Ellie

Ellie - postać fikcyjna, jedna z głównych bohaterek wydanej w 2013 roku gry autorstwa studia deweloperskiego Naughty Dog - The Last of Us oraz główna postać występująca w kontynuacji tego projektu, którego premiera planowana jest na koniec 2018 roku - The Last of Us Part II. Postać odegrana została przez amerykańską aktorkę Ashley Johnson, jaka użyczyła zarówno głosu, jak i występowała we wszystkich sesjach motion-capture.

Mimo, że gracze w pewnym momencie gry The Last of Us przejmują kontrolę nad postacią Ellie, to jednak w większości jest to postać sterowana przez algorytmy sztucznej inteligencji, która pełni rolę asystującą, pomagającą atakować oraz identyfikować przeciwników. Kobieta wystąpiła również, jako główna postać grywalna w dodatku fabularnym będącym prequelem do wspomnianej gry, The Last of Us: Left Behind, w którym większość czasu spędza ze swoją przyjaciółką Riley. Ellie jest również główną bohaterką komiksu The Last of Us: American Dreams, w którym po raz pierwszy spotyka wspomnianą Riley oraz, również po raz pierwszy, ma styczność z grupą oporu Świetlików.

Autorem postaci Ellie jest Neil Druckmann - dyrektor kreatywny oraz scenarzysta The Last of Us. Postać ta powstała na kanwie pomysłu niemej dziewczyny, jaką deweloperzy ze studia Naughty Dog chcieli wykorzystać w jednej ze scen w grze Uncharted 2: Among Thieves. I mimo, że ta scena nie trafiła do żadnej finalnej gry z serii Uncharted, to deweloperzy zadali sobie wówczas pytanie, czy można oprzeć całą grę na schemacie, w którym we wczesnej fazie gracz spotyka konkretną postać i buduje z nią silną więź emocjonalną w trakcie kolejnych godzin rozgrywki. To właśnie skomplikowana relacja pomiędzy Ellie, a postacią Joela jest główną osią całej gry - wszystkie inne elementy utworzone zostały obok tego pomysłu.

W tworzeniu osobowości postaci ciągły udział brała aktorka Ashley Johnson, a studio Naughty Dog kilkukrotnie zmieniało wygląd tej postaci, tak by bardziej pasował do wcielającej się w jej rolę Ashley. Ogólna aparycja Ellie często określana jest jako niezwykle podobna do rzeczywistego wyglądu aktorki Ellen Page.

Postać Ellie z The Last of Us była niezwykle ciepło przyjęta przez krytyków branży elektronicznej rozrywki, którzy dodatkowo silny nacisk kładli na świetnie zaprezentowane relacje emocjonalne pomiędzy dziewczyną, a o wiele starszym od niej przecież Joelem. Siła oraz złożoność emocjonalna tej postaci oraz nawiązanie do motywu damy w opresji, często również liczyło się z uznaniem recenzentów. Również wystąpienie Ellie w The Last of Us: Left Behind niosło za sobą szerokie echo w branży elektronicznej rozrywki - szczególnie scena, która szeroko chwalona była przez środowisko LGBT, a która bezpośrednio wiązała się z pocałunkiem dwóch głównych bohaterek tego dodatku.

Zarówno sama Ellie, jak i wcielająca się w jej rolę Ashley otrzymały szereg prestiżowych nagród i nominacji i często wymieniane są obie na wszelkich listach związanych z ulubionymi postaciami występującymi w grach wideo.

Projekt Postaci Ellie

Portret Ashley JohnsonDyrektor kreatywny Neil Druckmann zaprojektował postać Ellie, jako zupełne przeciwieństwo postaci Joela, będącego głównym bohaterem gry. Miała ona również udowodnić, że więź pomiędzy postacią, a graczem może być całkowicie wytworzona przez mechanikę rozgrywki. Aktorka Ashley Johnson została wybrana do roli Ellie krótko po tym, jak wzięła udział w organizowanym przez studio castingu - deweloperzy uznali, że nie tylko świetnie pasuje samodzielnie do roli młodej dziewczyny, ale również rewelacyjnie współgra z aktorem Troy'em Bakerem, który wcielił się w postać Joela. Ashley miała ogromny wpływ na finalny kształt granej przez siebie postaci, przekonując Druckmanna, by cechowała się ona o wiele bardziej niezależną osobowością oraz była częściej i efektywniej wykorzystywana w scenach walki i zagrożenia.

Ogromną większość scen z udziałem Ellie aktorka Ashley Johnson nagrała za pomocą sesji motion-capture, dzięki którym gra wzbogacona została po około 85% animacji z wykorzystaniem tej postaci. Pozostałe elementy audio nagrane zostały w osobnym terminie w studio. Ashley, odgrywając Ellie, często czuła się dość niekomfortowo, szczególnie w trakcie udziału w mocniejszych scenach - niemniej zawsze była podekscytowana projektem, pozostawiając po sobie rzadki przykład silnej kobiecej postaci w branży gier wideo.

Deweloperzy z Naghty Dog zdawali sobie sprawę, że fizyczna aparycja postaci jest kluczowa - czuli, że postać musi być odpowiednio młoda, by nawiązać wiarygodną relację z postacią Joela, który był przecież po czterdziestce i jednocześnie odpowiednio dojrzała, by stanowić pomoc i być zdolną samodzielnie przeżyć. Pierwsze przeprojektowanie wyglądu głównej bohaterki zostało zaprezentowane przez studio w maju 2012 roku - Druckmann określał te zmiany, jako potrzebne, by kobieta bardziej przypominała odgrywającą ją aktorkę.

Różne iteracje wyglądu Ellie

Zanim studio zmieniło wygląd głównej bohaterki, jej aparycja często była porównywana do aktorki Ellen Page, która w czerwcu 2013 roku oskarżyła studio Naughty Dog o bezprawne wykorzystanie jej wizerunku - studio zostało poproszone o przeniesienie wizerunku postaci Ellie na tylną stronę okładki - co była swoistym ciosem, bo postać ta była niezwykle ważna z punktu widzenia marketingu The Last of Us.

Zapytany o inspirację dotyczącą tworzenia postaci Ellie, Neil Druckmann przywoływał burzę mózgów, którą przechodził on i reżyser Bruce Straley w trakcie tworzenia Uncharted 2: Among Thieves (2009). Jednym z ich pomysłów było stworzenie sekwencji, w której niema dziewczyna, szarpiąc postać głównego bohatera (Nathan Drake) prosi, by ten podążył za nią. Nathan miał towarzyszyć dziewczyna przez krótki fragment gry. Druckmann czuł, że może to wytworzyć piękną relację między tymi postaciami - i mimo, że pomysł ten finalnie nie trafił do żadnej z części Uncharted, był swoistą inspiracją do stworzenia postaci Ellie.

Wprowadzenie tej bohaterki wiązało się z ogromnym przemodelowaniem elementów silnika odpowiedzialnych za zachowanie sztucznej inteligencji (AI). Zespół świadomie dodał funkcjonalność, dzięki której Ellie pozostawała blisko postaci Joela, aby uniknąć postrzegania jej przez graczy, jako ciężar. Nad algorytmami sztucznej inteligencji pracował programista Max Dyckhoff, który tworząc kolejne elementy kodu starał sobie wyobrazić poszczególne sceny gry The Last of Us i tym samym osiągnąć realizm w zachowaniu tej postaci. Druckmann tworząc jej postać inspirował się również sytuacją w Syrii i Afganistanie - wiedział, że konflikty zbrojne są codziennością dla dzieci z tamtych regionów, więc postać ta powinna mieć podobny do nich punkt widzenia.

W trakcie jednego z fragmentów gry rozgrywających się zimą, gracze mogą przejąć bezpośrednią kontrolę nad postacią Ellie. Ten element oraz fakt, iż dziewczyna jest odporna na działanie wirusa, udało im się zachować w tajemnicy zaskakując graczy w momencie premiery tego tytułu.

Atrybuty Psychologiczne

Ellie określana jest jako postać silna emocjonalnie, dowcipna, ale i często szorstka dla innych. Jej emocjonalna trauma została zaakcentowana przez twórców po jej spotkaniu z Davidem - tracąc w swoim życiu zbyt wiele bliskich jej osób, dziewczyna cierpi na chorobliwy lęk przed samotnością oraz syndrom KZ. To ma bezpośredni wpływ na to, jak bezlitosną postacią czasami potrafi być Ellie, która potrafi użyć przemocy bez zastanowienia i dodatkowo często przeklina.

Dodatkowo dziewczyna czuje się bezwartościowa, wierzy że jej życie jest dla innych ciężarem, a na jej śmierci zyskaliby inni. Mimo, że kobieta często okazuje inicjatywę, nie jest typem osoby takiej, jak Joel, często będąc postacią bardzo impulsywną oraz naiwną... dodatkowo Ellie nie potrafi pływać. Pomimo jednak tych cech postać tak jest ogromnie elastyczna pod względem psychologicznym, emocjonalnie silna oraz całkowicie pozbawiona strachu przed otaczającym ją światem - udowodniła również, że potrafi zarówno zadbać o siebie, jak i o samego Joela w momencie, gdy ten był poważnie ranny.

W dodatku Left Behind znajduje się scena, w które Ellie całuje swoją przyjaciółkę Riley. Po tym, jak gra została wydana przez koncern Sony Interactive Entertainment, Druckmann przyznał, że stworzył Ellie, jako postać homoseksualną, jednakże postanowił oddać temat jej seksualności ocenie graczy.